“Led is voor ons niet een optie, maar de standaard in verlichting.”
Servicetechnicus Herman Greveraars werkt al ruim 42 jaar bij Mansveld en begon ooit op grote projecten in de utiliteitsbouw. Nu doet hij meer elektroservice projecten. Steeds vaker is led hier een onderdeel van.
Herman: “Het enige dat ik ooit jammer vind ten opzichte van de grote projecten in de utiliteitsbouw, is dat mijn werkzaamheden minder zichtbaar zijn voor de gebruikers. Een stopcontact bijplaatsen valt niet zo op als een heel nieuw gebouw van verlichting voorzien.” Tegelijkertijd is dit ook wel weer de sport: “Gebruikers vragen zich wel eens af, wat doen die jongens van Mansveld toch heel de dag? Maar eigenlijk is dit wel een heel goed teken. Dat betekent ook dat ze geen last van ons hebben. Een compliment voor ons werk, want we zijn toch aan het verbouwen terwijl de ‘winkel’ gewoon open is.”
Led is de standaard
Led wordt steeds meer de standaard. TL-bakken bestelt hij niet vaak meer. Het kan nog wel, maar dat is niet meer het uitgangspunt. Wel staan altijd de belangen van de opdrachtgever centraal. “We kiezen de pragmatische aanpak. Wanneer een investering in led op de korte termijn te groot is voor de opdrachtgever, zijn er vaak nog mogelijkheden voor tussenoplossingen. In overleg met de opdrachtgever komen we hier altijd uit.”
De behoefte van opdrachtgevers zit vaak op het gebied van lichtopbrengst, vervanging of onderhoud. Ze willen dan weten of led een optie is. Herman: “Voor ons is dit eigenlijk altijd al het uitgangspunt bij het bieden van een oplossing. Zeker als je alles op een rijtje gaat zetten, kom je vaak tot de conclusie dat vervanging goedkoper is dan onderhoud of reparatie.” En er komt nog meer bij kijken: “Bij verlichting gaat het niet alleen om de tl-buis of spot die in het zicht zit. Als er iets kapot is, kan ik vaak al door goed te kijken naar de situatie zien wat er kapot is. En dat is ook vaak het onderdeel dat niet in het zicht zit. Zeker dan is vervanging door led een goede optie.”
Bijzonder project
Herman heeft regelmatig gewerkt aan het Signify Lighting Application Center (LAC). In dit experience center ziet en beleeft de bezoeker de laatste ontwikkelingen en technologische toepassingen op het gebied van verlichting. Led is daar een onderdeel van. Signify gebruikt dit ook voor het verbeteren van hun producten op het gebied van installatie en montage. Hij heeft daar ter plekke dus regelmatig gewerkt met het nieuwste van het nieuwste. De feedback die hij en zijn collega’s geven wordt door Signify serieus genomen en gebruikt om hun producten te optimaliseren op het gebied van installatiegemak. Herman: “Wat ook erg leuk is, is dat je sommige producten die je hebt getest weer terug ziet op projecten en sommige ook niet.”
Leren in de praktijk
De ontwikkelingen op het gebied van led gaan razendsnel. Die ontwikkelingen houdt hij bij door hands on te leren, in de praktijk. Hij spart graag met led specialisten waar ze een goede relatie mee hebben. “Zo helpen we elkaar. Zij weten alles van het product, wij weten hoe het elektrotechnisch werkt. Als we een vraag krijgen om iets te maken waarvan we nog niet weten hoe het aan te pakken, werkt dit heel goed. Vanuit onze eigen expertises brengen we elkaar op ideeën waar we nog niet aan gedacht hadden. En die kennis nemen we dan weer mee naar een volgend project.”
Een laatste tip
Herman heeft nog een laatste tip: “Er zit meer achter verlichting dan alleen de lichtbron die je ziet. Als de lamp kapot is, wil dat niet zeggen dat dat het probleem is. Als je iets nodig hebt qua verlichting, laat er dan altijd een installateur naar kijken. En laat je goed adviseren over de verschillende opties. Dan kun je een keuze maken die zowel op de korte als de lange termijn past bij wat je nodig hebt.”